דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה יצירתית 

מאת    [ 21/01/2007 ]

מילים במאמר: 940   [ נצפה 20784 פעמים ]

מאמר בנושא חשיבה יצירתית בארגונים

היצירתיות היא אחוז אחד של השראה ותשעים ותשעה אחוזים של הזעה (תומאס אדיסון)

בעידן של שינויים תכופים וחוסר ודאות, אנו נאלצים להמציא את הגלגל מחדש יום יום. בכל תחומי החיים, אנו עדים לפיתוחים פורצי-דרך החל מהחלל, דרך הרפואה, הייטק ועד לננו-טק (פיתוח של מוצרים זעירים מתוחכמים ובעלי עוצמה אדירה) שהוא המילה האחרונה בתחום החדשנות.

חדשנות בלתי פוסקת זו לא פוסחת על אף סקטור לרבות הסקטור העסקי הבינוני והקטן, שנאלץ להמציא את עצמו מחדש ולחשוב על פתרונות יצירתיים בשביל להצליח. כל עסק נדרש לחשיבה אסטרטגית פורצת דרך. איך עושים זאת ???

אנו מכירים את המושג פריצת דרך מחשבתית. מדי פעם אנו מזהים סביבנו אנשים, אותם אנו מגדירים כ"חכמים", "מבריקים" כאלו שכדאי להתייעץ עימם בשעת הצורך, אבל האם יש שיטה מאחורי "הברקות" ופריצות דרך מחשבתיות? האם ניתן להפוך "חכמה" ואפקטיביות להרגל של קבע?
חשיבה פורצת דרך נחקרה על ידי פרופ' ג. נדלר מארה"ב ופרופ' ש.היבינו מיפן, שבדקו במשך עשרות שנים את דרך חשיבתם של טובי המתכננים ואנשי המקצוע האפקטיביים ביותר בתחומם. מסתבר ש-8% מהאוכלוסייה מתפקדים קצת אחרת, בדרך כלל הם יהיו אלה שיובילו ארגונים, חברות ולעיתים אף מדינות שלמות , לפרוץ קדימה.
המחקר על האנשים הללו לא היה פשוט. כל אחד מהם הגיע מתחום עיסוק אחר לחלוטין, ובכל זאת נדלר והיבינו הצליחו למצוא מכנה משותף בדרך תפקודם של אנשים מובילים אלו, ובהמשך אף פיתחו מתודולוגיה לטיפול בבעיות, בחשיבה, בתכנון, בביצוע ובבקרה - הניתנת ללימוד ולשחזור.
המחקר מראה שמנהל פורץ דרך הינו:
- ממוקד במטרות
- ממוקד בפתרונות לעתיד.
- שוקל בזהירות את העלות מול התועלת
- מחפש את היחודי לכל מצב ואת ההזדמנויות הנובעות מכך.

המציאות המורכבת וההתפתחות המואצת בתעשייה, בשרותים, ובטכנולוגיות השונות מחייבת למצוא דרכים חדשות, פתרונות מקוריים וטכניקות מגוונות להתמודדות עם המתחרים בכל תחום. רעיון/פתרון/מוצר יחשבו ליצירתיים אם יעמדו בשני תנאים: חידוש והתאמה. תוצר חשיבה ייחשב ליצירתי כאשר הוא מהווה בסיס לתוצרי חשיבה קיימים, וכאשר הוא מועיל בהקשר נתון או מתאים לו. כך שלא די בכך שרעיון חדש או פתרון מקורי יהיה יצירתי עליו להיות גם שימושי.

מדוע ארגון זקוק לחשיבה יצירתית ?
- כל ארגון חווה שינויים: טכנולוגיים, בכ"א, במבנה הארגוני, בתרבות הארגונית וכד'.
- בתקופה זו ארגונים רבים רוצים שעובדיהם יהיו גמישים, נכונים להתמודד עם מצבי שינוי וסבלניים כלפי אי ודאות, ולכן יש צורך בפיתוח חשיבה יצירתית.
- חשיבה יצירתית מהווה מפתח לשיפור, תכנון, פתרון בעיות, שינוי, רעיונות חדשים וכד' (אדוארד דה בונו, למד את ילדך לחשוב. 1992)

השווקים היום מחפשים חדשנות. החדשנות היא הכרחית לצמיחה ונוגעת לכל מגזרי המשק. סקר שנערך השנה על ידי יבמ מראה כי מנהלים של חברות ועסקים מחפשים חדשנות גם בתחומי האסטרטגיה והמודל העסקי. אסטרטגיה מטבעה כרוכה בשינוי אמיתי. מי שמצליח לפרוץ את המוסכמות ולחשוב באופן שונה מהמתחרים יכול להגיע לצמיחה מהותית ולהצלחה עסקית.
חשיבה יצירתית מסייעת גם בפתרון בעיות בארגון ומעודדת תרבות של טיפוח רעיונות מצד העובדים ולמידה מטעויות. ביפן לדוגמא מנהל או עובד שעשה טעות במהלך עבודתו, לא נענש על כך, אלא הופך להיות מנהל צוות למציאת פתרון לטעות שביצע. ההיגיון שעומד מאחורי גישה זו הוא שמי שביצע את הטעות, יידע טוב יותר מה לא לעשות, ותהייה לו גם מוטיבציה גבוהה לתקן את הטעות שעשה בדרך חיובית ויצירתית.

כיצד ניתן להטמיע תהליך של חשיבה יצירתית בארגון ?
אחת הדרכים להפוך את החשיבה היצירתית מסיסמא לעשייה היא "לתרגם" אותה לשורה של מהלכים שניתן ללמוד אותם. אוסברון ופרנס, שני הוגים המובילים את התחום פיתחו מודל בשם "פתרון בעיות יצירתי" הכולל שישה מהלכי חשיבה המבוססים על שתי איכויות חשיבה - חשיבה מסתעפת שבה מועלים רעיונות מגוונים ומקוריים וחשיבה מתכנסת שבה נבחרים הרעיונות המתאימים להמשך חקירה. מודל זה מורכב ממספר שלבים: מציאת כיוון, איתור נתונים,איתור הבעיה, מציאת רעיון, מציאת פתרון והגעה להסכמה.

גישות נוספות לניהול יצירתיות בארגון הן סיעור מוחות, חשיבה המצאתית שיטתית, שיטת ששת הכובעים של דה בונו, איתגור וסיעור מוחות אלקטרוני.
חשיבה המצאתית שיטתית היא שיטה נפוצה ומוכרת בתחום העסקי והאקדמי. היא מתבססת על תהליך מנטאלי שיטתי שבסופו מגיעים לרעיונות, מוצרים או שרותים חדשים, הבטחות שיווקיות ומסרים יצירתיים. השיטה מיושמת בארגונים מובילים בישראל וברחבי העולם.

שיטת ששת הכובעים הינה כלי פשוט אך בעל עוצמה המקדם חשיבה יצירתית ופתרון בעיות ומוביל לתוצאות בצורה מהירה. השיטה הומצאה על ידי אדוארד דה בונו.
העיקרון המנחה בששת כובעי החשיבה הוא להפריד את תהליך החשיבה לצבעי היסוד (כובע כחול, כובע ירוק וכד') כאשר בסוף התהליך מתקבלת התמונה כולה. כל אחד מהכובעים מייצג סוג אחד של חשיבה כך שהכובעים קובעים חוקים למשחק החשיבה, הם מספקים תפקידי חשיבה מוגדרים.לפי שיטה זו כל מי שדן בנושא חובש את אותו כובע (דיון בעובדות, ברגשות, יתרונות חסרונות וכו')וכך במקום ויכוחים ומאבקי כוחות מתנהלת בחינה שיטתית ומעמיקה המובילה להתקדמות בחשיבה ולפתרונות יצירתיים.
שיטה זו הינה יעילה במיוחד בניהול חשיבה קבוצתית וקבלת החלטות בצוותים ומאפשרת לנהל ישיבות וחשיבה קבוצתית באופן יעיל יותר, כך שניתן להגיע לתוצאות טובות יותר ובמהירות רבה יותר.


תהליך שיטתי לעידוד היצירתיות חשוב מאוד לארגונים גדולים וקטנים כאחד.
הוא מאפשר התמודדות יעילה עם בעיות שונות, מציאת פתרונות מקוריים לטיפול בלקוחות, במתן שרותים חדשניים, ביצירת מוצרים שונים מאלה של המתחרים ובנוסף יוצרת תרבות ארגונית שמבוססת על עידוד וטיפוח רעיונות מצד העובדים ולמידה מטעויות.
.
בעל עסק קטן צריך אף הוא להיות קשוב לצרכי השוק ולחשוב כל הזמן, איך להפתיע ולחדש, ולהשקיע את מירב המאמצים שלו בפיתוח דרכים יצירתיות על מנת להצליח בשוק משתנה, תובעני ותחרותי ביותר.

לסיכום ברצוני לחלוק איתכם מספר משפטי מפתח ותובנות לגבי חדשנות ויצירתיות:
? למד מהצב הוא מתקדם רק כשהוא מוציא החוצה את הראש שלו.
? ניסוח הבעיה חיוני לעתים יותר מפתרונה (אלברט איינשטיין).
? כל בעיה תיראה לנו כמסמר אם הכלי היחיד שלנו הוא פטיש.
? אם תמיד תעשה את מה שתמיד עשית, תגיע תמיד רק לאן שהגעת.
? הסיכון הכי גדול הוא לא לקחת סיכונים .
? אם אתה יכול לחלום על זה, אתה יכול לעשות את זה (וולט דיסני).
? הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד, היא להמציא אותו (פיטר דרוקר).

סיגל שחר
יועצת ארגונית
חברת י.רביב
יישום אסטרטגיה ושיפור ביצועים


סיגל שחר
מ.א התנהגות ארגונית- אוניברסיטת תל אביב, יועצת ארגונית ומנחת קבוצות



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב